WIE WERKEN ER BIJ ONS? | KWALITEITSBELEID
De praktijk is gevestigd in Gezondheidscentrum Etten-Leur "De Keen”, waarin ook andere disciplines gevestigd zijn. Dit vergemakkelijkt de onderlinge communicatie. Daarnaast participeert de praktijk in
Paramedisch Centrum Etten-Leur, waar verschillende paramedici samenwerken rondom patiënten met neurologische en oncologische
stoornissen.
De praktijk maakt deel uit van het samenwerkingsverband LogosSymfonie. Hierbij is een aantal logopediepraktijken uit regio West Brabant aangesloten. Er is parkeergelegenheid naast Gezondheidscentrum “De Keen”. Om dit terrein te verlaten, heeft u een uitrijmunt nodig. Deze kunt u krijgen na afloop van de behandeling. Het Gezondheidscentrum en de praktijkruimte zijn toegankelijk voor mindervaliden. Er is een lift en een invalidentoilet aanwezig.
Openingstijden
De behandelingen vinden uitsluitend plaats op afspraak van maandag tot en met vrijdag, voornamelijk binnen kantoortijden.
Telefonische bereikbaarheid
De praktijk is tijdens de openingsuren telefonisch bereikbaar, tenzij omstandigheden het niet toelaten de telefoon te beantwoorden. Natuurlijk kunt u altijd een bericht inspreken op het antwoordapparaat. Wij streven er naar om op werkdagen in ieder geval tussen 10.15u. en 10.45u. en 15.00u. en 15.30u. telefonisch bereikbaar te zijn.
Directe Toegankelijkheid Logopedie (DTL)
Per 1 augustus 2011 kunt u zonder verwijzing van uw (huis)arts bij de logopedist terecht. De logopedist zal bij het eerste contact een speciale (DTL)screening doen om na te gaan of u bij de logopedist op de juiste plaats bent. Vraag bij uw verzekeraar na of deze DTL-screening vergoed wordt.
Verwijzing
Een huisarts, specialist, consultatiebureau-arts, tandarts, orthodontist kan u verwijzen naar een logopedist.
Aanmelding
Wanneer u zichzelf of uw kind aanmeldt, zal gevraagd worden waarom diegene logopedie nodig heeft. Soms wordt er voor toelichting contact opgenomen met de verwijzende specialist.
Werkwijze
Tijdens uw eerste bezoek aan de praktijk wordt met u besproken wat de klacht is. Vervolgens wordt onderzoek gedaan. Naar aanleiding van het eerste vraaggesprek en de uitkomst van de afgenomen onderzoeken wordt in overleg met u besloten of behandeling nodig is. De doelstelling en de behandelwijze zullen met u besproken worden.
Een behandeling duurt ongeveer 25 minuten. Behandelingen aan huis vinden plaats op medische indicatie van de verwijzer. Ouders/verzorgers kunnen altijd aanwezig zijn bij de behandeling, tenzij dit de behandeling negatief beïnvloedt. In de praktijk vindt onderzoek en behandeling plaats op het gebied van communicatie, stem, spraak, taal, gehoor en eten/drinken/slikken. Tijdens de behandeling wordt er geoefend. Het is de bedoeling om deze oefeningen thuis te herhalen. Het verloop van de behandeling wordt regelmatig met u besproken. Het aantal behandelingen is afhankelijk van de soort en de ernst van de klacht.
Specialisaties
Logopediepraktijk Resonans kent specialisaties op het gebied van:
- Logopedie bij stemproblematiek, waarbij er tevens gebruik wordt
gemaakt van zachte massagetechnieken in het hoofd/halsgebied (Larynx
manipulatie); - Logopedie bij jonge niet sprekende of onverstaanbaar sprekende
kinderen (PROMPT); - Logopedie bij kinderen met spraak- en taalproblematiek;
- Logopedie bij voedingsproblemen bij zuigelingen en zeer jonge
kinderen (0-2 jaar) (Prelogopedie); - Logopedie bij gelaryngectomeerden;
- Logopedie bij de ziekte van Parkinson;
- Logopedie bij afwijkende mondgewoonten en afwijkend slikken
(OroMyoFunctionele Therapie); - Logopedie bij transformatie (Gendersyndroom);
- Logopedie bij stotteren.
Alle logopedisten in de praktijk zijn geregistreerd in het
kwaliteitsregister paramedici.
Onder Wat is logopedie? vindt u meer algemene informatie over
logopedie en wordt uitgelegd welke problemen er kunnen zijn en hoe die
behandeld worden.
Samenwerking
Wij werken samen met o.a. huisartsen, orthodontisten, KNO-artsen, psychologen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten en diëtisten. Maar ook met schoolbegeleidingsdiensten en hebben direct contact met basisscholen. Binnen de setting waarin wij werken is samenwerking met andere disciplines erg laagdrempelig.
Wij zijn verplicht om als paramedici de verwijzer te informeren omtrent de behandeling. In het belang van de behandeling kan het nodig zijn informatie over de behandeling te geven of te vragen aan derden. Hiervoor vragen wij u een formulier te ondertekenen. Deze informatie zal alleen opgevraagd of gegeven worden, nadat u hiervan op de hoogte gebracht bent.
Logopediepraktijk Resonans is aangesloten bij Samenwerkingsverband LogosSymfonie. Dit is een samenwerkingsverband van logopediepraktijken in de regio dat als doel heeft kennis te delen en kwaliteit te vergroten.
Praktijkregels
Voor een prettige manier van samenwerken, wijzen wij u op de volgende
praktijkregels:
- Indien u verhinderd bent, dient u minimaal 24 uur tevoren af te
melden (bij voorkeur niet per mail, maar via de voicemail). - Bij een niet nagekomen of te laat afgemelde afspraak ontvangt u
zélf een rekening voor de besproken tijd. - Indien u niet op een afspraak bent verschenen, dient u contact met
ons op te nemen voor het maken van een nieuwe afspraak, ook wanneer u
elke week op een vast tijdstip komt. - Bij afwezigheid bij de behandeling van uw kind, wordt u verzocht 5
minuten voor beëindiging van de behandeling aanwezig te zijn, zodat
de behandeling nabesproken kan worden. - Wanneer u iets wilt bespreken omtrent de behandeling vragen wij u
dit aan het begin van de behandeling aan te geven. Dit voorkomt dat de
behandeling van de volgende cliënt in het gedrang komt. - Uw GSM dient uitgezet te worden.
Vergoeding
Logopedie wordt vanuit de basisverzekering vergoed, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Voor volwassenen valt logopedie onder het eigen risico. In 2021 heeft de praktijk overeenkomsten afgesloten met nagenoeg alle verzekeraars. Dit betekent dat de behandeling volledig vergoed wordt.
Waarneming
Waarneming kan nodig zijn in verband met ziekte, vakantie en/of (studie)verlof. Waarneming zal altijd geschieden door een gediplomeerde logopedist.
Privacy
De logopedist neemt kennis van feiten van vertrouwelijke aard. Binnen de logopediepraktijk wordt zorgvuldig omgegaan met deze informatie. Hieronder kunt u ons privacybeleid nalezen.
Klachten
Wij streven een professionele en cliëntvriendelijke werkwijze na. Mocht u desondanks niet tevreden zijn over de behandeling en kunnen wij onderling niet tot overeenstemming komen, dan kunt u een beroep doen op de klachtenregeling. Deze ligt ter inzage in de praktijk en is hieronder te bekijken.
DE PRAKTIJK
Wie werken er bij ons?
Is er een kwaliteitsbeleid?
WAT IS LOGOPEDIE
Wat doet een logopedist?
Welke problemen kunnen zich voordoen?
VEELGESTELDE VRAGEN
Wat kan ik doen om mijn kind te helpen bij het ontwikkelen van spraak?